Mini One

A legtöbb gondot a Mini One-nál az okozza, ha kiszállunk, olyankor ugyanis mindenkinek külön-külön jelezni kell – mégpedig lehetőleg szerényen, de egyértelműen –, hogy bizony, úgy ám, az a kis csodajószág ott a járda mellett a miénk. És ezt – tapasztalatból mondom – nem könnyű technikásan csinálni. Sokat segít, ha mondjuk az ember egy Mini One feliratú pólót visel, esetleg hozzá illő baseballsapkával vagy reklámszatyorral, és permanens szerény és joviális mosollyal egyfolytában bólogat. Akkor sem lesz feltűnőbb, mint ez a macskaszerű kis géplény.

A Mini ugyanis csajozós autó, tapad rá a szem, jönnek rá a nők, még a legfapadosabb változat is extravagáns. A fapad persze itt eleve inkább fafotel: alapban jönnek olyasmik, mint az ABS, az elektrohidraulikus rásegítéses szervokormány, a dinamikus kódú indításgátló, s a többi.

De ne ragadjunk le a száraz részleteknél, haladjunk inkább tovább azon a jóval kellemesebb vonalon, hogy a kis tettestársunk hogyan erősíti az esélyeinket hölgyválasznál, és mi történhet azután.

Sportpálya, szórakozóhely, vendéglátó-ipari egység, irodaház vagy a BKV Akácfa utcai büntetéslerovó tárnája előtt leparkolva biztosak lehetünk, hogy cimboránk macska- vagy inkább kölyöktigrisjellege kis kanyart tétet felénk a felsorolt helyekről kilépőkkel – férfiakkal, nőkkel egyaránt. A Mini hangja a motor indítás utáni felpörgésekor egyébként tényleg kifejezetten hím cica vagy kistigris finom nyávogására emlékeztet – ezt általában szeretik a hölgyek. A gyakorlatilag tökéletes hangszigetelés miatt viszont odabent még a kifejezetten magas fordulatszámnál is csak dorombolást hallani – ezt is szeretni szokták. Olyannyira sikerült kizárni a motorhangot, hogy amikor a kocsit a tesztelésre kihoztam a telepről, meglepve vettem észre, hogy 115 lóerővel való, kétMACHos kilövés után a Könyves Kálmán körúton mindenki mellett elsuhanok – kettesben. Miután a kormánynál – sportos autó lévén – a fordulatszámmérőt látni nagytotálban, oldalra-középre pillantottam a nagytányér méretű sebességmérőre, és csekkoltam, hogy ja, hát nyolcvanöttel megyek … kettesben. Vagyis egyedül, de szép kilátásokkal. És a kettesben-nyolcvanötnél is csak 6000 környékén volt az 1598 köbcentis motor fordulatszáma.

Ami Mini, az nem biztos, hogy kicsi. A kocsi belső teréről az elöl ülőknek mindenképpen az a benyomásuk, hogy tágas. A gondok csak akkor kezdődnek, ha nagyon bejön a nőzős projekt, és mondjuk két, ne adj’ isten, három hosszú lábú asszony szédül be mellénk, illetve mögénk. Sokkal jobban járunk, ha egy hosszú combú lány jön össze – ő kerül mellénk –, és mondjuk két vékony, rövid lábú – ők férnek el hátra (felsőtestben persze nincs limit).
Vagy egy hosszú lábú keresztben… vagy kettő egymáson… vagy törökülésben. Kétgyerekes (max. 8. osztály) anyát is nyugodt szívvel befogadhatunk a kis gördülő luxusszobába, akkor is, ha a gyermekekkel együtt indult el a további életét meghatározó sétára vagy vásárlásra.
A kis lurkók kifejezetten imádni fogják az előredönthető ülést. És azt is, hogy láthatóan a kocsi belsejének – és külsejének – minden részletével pontosan annyi időt töltöttek el a hajdani mini újratervezői, amennyi ahhoz kellett, hogy minden íze egyedi, barátságos és harmonizáló legyen.

Kedves gesztus, hogy szinte az összes kezelőszervet, olyanokat, mint az ablakemelők, kipörgésgátlók, ködfényszóró és így tovább, egy konzolon helyezték el, és olyan, könnyen kezelhető kapcsoló formát adtak nekik, amilyeneket a pilótafülkékben látni. Az utasoldali légzsák egy kicsit megtévesztő: a dizájn miatt kivétel nélkül minden utasom megpróbálta kinyitni a fedelét, mert azt hitte, hogy az a kesztyűtartó, még azok is, akik tisztában vannak az angol airbag szó jelentésével. Légzsákból alapban van vezető- és utasoldali, elöl és oldalt is.

A Mini One sportos autó, és mint ilyent, alacsonyra építették. Ennek köszönhetően, valamint a kipörgésgátlónak (ASC), az elektronikus kanyarstabilizátornak (CBC), hihetetlenül stabil. Szinte lehetetlen úgy kanyarodni, hogy akár csak megbillenjen. Sportosságához tartozik az is, hogy a rugózása viszonylag kemény.
A belső hűtésű első tárcsafékek és a sima hátsó tárcsafékek az elektromos fékerő-szabályozással kombinálva az autós társak számára is meglepően rövid fékúton állítják meg a bivalyerős Minit teljes biztonsággal.

A kocsi sportossága és belső kényelme csak annyiban megtévesztő, hogy az ember azt hinné, egyetlen lendülettel végigszaladhat vele a Párizs-Dakaron. Ennek főként az a gátja, hogy a csomagtartóba alig fér be több, mint a vezető és a mitfahrer neszesszere.
A többihez tetőcsomagtartó vagy utánfutó kell. Kisebb távon tehát jobbak az esélyek. Már ha társkereső sikerünk tárgya nem akar sok fürdőruhát bepakolni egy nyavalyás kis kéthetes tengerparti pihenéshez. Apropó, távolság: a törpe erőmű fogyasztása sem mondható eltúlzottnak. Városban, kifejezetten pörgős vezetésnél is sikerült a gyárilag megadott 8,7-10,9 literen belül maradni. Országúton 5,2-5,9 litert ír a katalógus, ami jó közelítéssel szintén tartható.

A csend vagy a hifi minőségű zene mellett a kezelőszervek és belső lámpák barátságos fénye is emeli utas és sofőr komfortérzetét. Kifejezetten hátráltatja a társkeresési folyamat második szakaszát ugyanakkor a Mininek az az adottsága, hogy a vezető könnyen belefeledkezik, és esetleg nem akar kiszállni. Persze, ha az utas sem akar, az más…

2014-04-14 Mini

AMG Vision Gran Turismo 2013

2013-11-18 Mercedes

2013-11-01 F1, Renault

2012-05-17 Egyéb, Video

2012-05-16 Lamborghini

Nissan 370z

2012-05-16 Nissan

SLS 63 AMG

2012-05-16 Mercedes

Chevrolet Camaro

2012-05-16 Chevrolet

Jaguar XK Coupe

2012-05-16 Jaguar

Ford V8 Pickup

2012-05-16 Ford